Jak wymienić filtry paliwa w ciągniku rolniczym?

traktor

Głównym zadaniem filtra paliwa w silnikach spalinowych jest usuwanie wszelkiego rodzaju zabrudzeń występujących w benzynie lub oleju napędowym. Są to m.in. cząsteczki organiczne, pył czy woda. Ważnym czynnikiem przy wymianie filtra paliwa jest jego odpowiedni dobór, gdyż niewłaściwy element szybciej się zużywa i może powodować nieregularną pracę silnika. Najlepiej unikać tanich zamienników, a stosować oryginalne, zalecane przez producenta części do ciągników rolniczych.

 

Częstotliwość wymiany filtrów paliwa do ciągnika

Filtrowanie paliwa w ciągnikach opiera się najczęściej na stosowaniu dwóch filtrów: wstępnego i właściwego. Wymiany pierwszego najlepiej dokonywać równomiernie wraz z wymianą oleju silnikowego, natomiast w przypadku drugiego filtra można to robić co drugą wymianę oleju. To dosyć utarty schemat, który z reguły dobrze sprawdza się w większości przypadków, jednak jest mocno spłycony i uogólniony. Według zaleceń serwisantów filtr warto wymieniać w interwale co 400-500 godzin pracy traktora ze względu na możliwość pojawienia się wątpliwej jakości paliwa. Duży wpływ na przedwczesne zużycie filtrów mają też warunki pracy, w jakich wykorzystywany jest dany pojazd.

 

Wymiana filtra paliwa w ciągniku krok po kroku.

W przypadku wymiany filtra paliwa do ciągnika z mechaniczną pompą wtryskową proces ten nie jest mocno skomplikowany i nie wymaga użycia specjalistycznych narzędzi. Przystępując do tej czynności, należy zwrócić uwagę na podstawkę, do której są przymocowane. Często wymaga ona gruntownego oczyszczenia, co zapobiegnie później zanieczyszczeniu układu paliwowego po odkręceniu filtrów.

Kolejny krok stanowi wykręcenie filtra paliwowego. Warto zabezpieczyć powierzchnię pod elementem kawałkiem materiału bądź podstawić naczynie, które pozwolą ochronić inne podzespoły w silniku przed niekontrolowanym wyciekiem paliwa. Stary filtr nie nadaje się już do ponownego użycia i należy go wyrzucić. Korzystając z okazji, kiedy część została wymontowana, warto sprawdzić stan czujnika wody w paliwie. Jeśli jest on mocno zabrudzony, dobrze byłoby go przeczyścić. 

Kolejny etap to montaż nowego elementu. Ważnym aspektem przy wymianie filtra paliwa jest przesmarowanie jego uszczelki świeżym olejem silnikowym. Taki zabieg zapewni szczelność pomiędzy podstawą a filtrem. Dokręcając część, nie trzeba używać dużej siły, często wystarczy dokręcenie śrub rękami, bez używania kluczy. Do filtrów dołączane są instrukcje montażu – warto się z nią zapoznać w celu uniknięcia niepotrzebnych incydentów.

W przypadku wymiany filtra konieczne będzie napełnienie elementu i przewodów paliwem w celu uniknięcia zapowietrzenia układu. Proces zalewania filtra można dokonać jeszcze przed jego montażem, jednakże w większości przypadków najlepiej zrobić to przy użyciu ręcznej pompki paliwowej. W przypadku braku wyczuwalnego oporu podczas pompowania należy zmienić ustawienie krzywki wałka rozrządu. Najlepiej zakręcić na ułamek sekundy rozrusznikiem. 

Układ można uznać za odpowietrzony wtedy, gdy króćcem odpowietrzającym wypłynie już samo paliwo. Kiedy tak się stanie, należy zakręcić śrubę otworu odpowietrzającego lub króciec znajdujący się nad filtrem.

Wymiana filtrów paliwowych do ciągnika nie jest skomplikowanym procesem. Zawsze jednak przed przystąpieniem do pracy warto na spokojnie rozważyć, czy jest się w stanie przeprowadzić to samodzielnie czy może lepiej powierzyć to specjalistom. Przed rozpoczęciem wymontowywania warto dokładnie oczyścić newralgiczne miejsca, które są najczęściej mocno zabrudzone i zabłocone. Podczas zakładania nowego filtra należy uważać, aby do jego wnętrza nie przedostały się zabrudzenia, gdyż mogą one później migrować do kolejnych elementów układu paliwowego. To z kolei wpłynie również na przepustowość montowanego elementu. Kupując filtry paliwa, najlepiej zdecydować się na oryginalne oraz zalecane przez producenta. Tańsze zamienniki często odznaczają się gorszą jakością, co może przyczyniać się do konieczności częstszej wymiany.